باتو از تو
انجنیر عزیز انجنیر عزیز

 

نهضت فراگیردموکراسی وترقی افغنستان دردو پروگرام کلان یعنی مساله وحدت نیروهای ملی دموکرات ،ترقی خواه وطنپرست ،عدالت پسند وپر کردن خلای چپ دموکراتیک را از طریق پیش کش نمودن کاندید واحد برای ریاست جمهوری مطرح نموده است .

در ارتباط مساله اول پروسه وحدت میان احزاب نهضت فراگیر و متحد ملی به شکل قانوننمند درروشنی طرزالعمل موافقت شده سه مرحله ئی پیش میرود .درین مسیر بعضا نظریاتی پخش میگردد که عطش صادقانه اعضای هردو حزب را به وحدت میرساند که روشن شدن جوانب مختلف ان ضرورت به بحث دارد .

برخی ها مسیر طبیعی وقانونمند پروسه وحدت را ضیاع وقت وبه تعویق انداختن وحدت میانگارند و می خواهند تا زمان کوتاه تر شود حتی برای وحدت تاریخ تعین می کنند که صاف وساده تازاندن پروسه است .طرفداران این نظریه باید بدانند که چیزی نارس را چیدن حاصلش چیست ؟ خمیر نارس را به تنور زدن نانش فتیر است که نیمش می چکد وباقی مانده استفاده کننده را به بدهضمی وناراحتی مواجه میسازد.درحالیکه با تحمل اندک خمیر به قیام میرسد که حاصلش بدون ضایعات و خوشگوار خواهد بود .

برخی دیگر برای کوتاه کردن پروسه می اندیشد تا وحدت از بالا تامین شود رهبری مرکزی توافق شود به شوراها ی پائینتر وهمینطور تا سطح بنیادی ترین حلقه ساختار ی که همانا حلقه اتصال حزب با مردم است انکشاف داده شود . در ینباره باید گفت که اعضای حزب دارای حقوق ووظایف است که از جمله یکی هم سهمگیری در حد توانائی برای تنظیم اسناد فعالیت ها وتصمیم گیری هاست به همین مناسبت در طرزالعمل پروسه وحدت نظر خواهی روی اسناد اساسی در سازمان ها وبر مبنای ان غنی ساختن اسناد پیش بینی شده است تا هر عضو حزب خودرا دران بیابد وبه نظریات انها ارج گذاشته شود .این حقیقت را نباید هیچ کس از اعضای حزب سلب نماید وبه اعضای حزب نیز لازم است تا به کسی چنین اجازه ندهد.

فرق حزب با سازمانهای اداری ونظامی نیز در همین نهفته است .سیر طبیعی وحدت دموکراسی داخل حزبی را به نمایش میگذارد ونهضت فراگیر از عالی ترین دموکراسی در داخل حزب حمایت نموده ومی نماید .وحدت از بالا زمینه ساز مصلحت گرائی ومعامله گری می باشد .نهضت فراگیر طرفدار شفافیت بوده هرگونه مصلحت گرائی ومعامله گری پشت پرده را محکوم و رد مینماید .به هیچ کس هم حق نمیدهد تحت عنوان سیر طبیعی پروسه وحدت  را به تعویق بیاندازد .سیر طبیعی پروسه زمان لازم ومعین خودرا دارد . اسناد اساسی (مرامنامه واساسنامه ) باید بعد از غنی شدن توسط کیمسیون تفاهم در رهبری هردو حزب تصویب شود وغرض اطلاع عامه در مطبوعات نشر گردد . بدین ترتیب پروسه وارد مرحله دوم (تدارک) شامل ادغام وانتخابات میگردد . نهضت فراگیر بدین باور است که در عوض خارج ساختن پروسه وحدت از مسیر طبیعی وقانونمند بهتر است تا موانع موجود ازبین برود ازین مسیر از میان برداشته شود . نیل به جامعه دموکراتیک ومدنی ،مرفه وعادلانه توسط نیروهای پسرو نه بلکه توسط نیروهای ملی ،دموکرات وترقی خواه وعدالت پسند متحقق میشود که باید در یک جبهه میهنی بمثابه استراتیژی بزرگ ملی متحد شوند.

برای نیل به هدف فوق مساله دوم که همانا پرکردن خلای چپ دموکراتیک در قدرت است مطرح میگردد که از طریق پشتیبانی از کاندید واحد در انتخابات ریاست جمهوری میسر شده میتواند وخلای چپ دموکراتیک در قدرت از میان برداشته میشود .دکتور حبیب منگل کاندید نهضت فراگیر نه بلکه کاندید تمام نیروهای تحول طلب وترقی پسند به شمار میرود ومشارکت انتخاباتی این نیروها جبهه میهنی را تشکیل میدهد .بهانه های که با ما مشوره نشده ومن نمیدانم های ازین قبیل دلیل شده نمیتواند تا در عوض حمایت از دکتور حبیب منگل در کنار کاندید های نیروهای عقبگرا وپسرو جامعه قرارگرفت .کسی که ازتوست باتوست

تاریخ ومردم بر اعمال وموضعگیری های همه قضاوت می نماید پرده ها ونقاب هارا می درد!

برگرفته از شماره 21 سال دوم ماهنامه وزين راه نهضت ارگان نشراتي نهضت فراگيردموکراسي و ترقي افغانستان


May 24th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات